Tuesday, October 11, 2011

MASAK HOBI SAYA..

Ye.. hobi aku memasak selain berjalan.. xtaula kenapa.. dr kecik dlu suke msk.. ingat lg masakan pertama yg aku tahu buat.. nasi grg tomato.. tu pun sbb mak wat rsa sedap, then aku try.. menjadi gak.. tu sbb aku suke mkn nasi grg.. xkirela nasi grg ape pun.. yg paling aku suke nasi grg 'abg meli'.. skang ni dh pandai msk.. msk sendiri lg sedap.. inilah antara menu yg berjaya aku wat msa kali pertama cuba..


yg ni my by suke mkn.. aku pun.. pebret kami gk ni.. rsanya mmg penah masakkan utk by.. tp xingat ble.. aku klau wat ikan sweet sour selalunya ikan bawal.. senang je msk ni.. bahan-bahannya( halia, bawang putih, bawang besar(digoreng) kentang n carrot yg siap digoreng.. pastu cili mesin 3 sudu, sos tomato, sos cili, garam n gula.. klau nk masam skit,letak air asam..) pandai2la wat eh.. aku mmg jenis campak je msk2 ni.. xreti sukat2.. mak yg ajar..



ini favourite my baby n famili aku.. TOMYAM!! lapar plak ble tgk tomyam ni.. senang je nk msk.. tumbuk halia n bwg putih.. pastu msukkan rencah tom yam adabi 2 paket.. sayur2 tu cm carrot, kobis bunga, tomato, n jagung kecik.. pastikan ade serai n daun limau purut n air asam limau.. letakla seafood skit.. ayam n daging skali kalau nk.. bawang putih n halia yg ditumbuk tu masukkan dlm periuk yg berisi air, msuk skali perencah tom yam.. pastu mssuk daging, ayam, seafood n syur.. n air asam skali.. jgn lupe letak serai n daun limau purut berserta garam secukup rsa..  pastu didihkanla.. jdla tomyam..:)




ini paceri nenas.. klau nk resipi bgtau yek.. sbb menu ni susah skit nk wat..ehehe..
ini ikan kembung msk stim.. senang je ni.. pejam mata pun leh wat.. masakan turun temurun ni.. bahan2nya (bawang kecil, cili padi, limau kasturi n ikan kembung masin) cara2nya hiris bwg kecil.. letak ikan kembung tu dlm mangkuk, taburkan hirisan bwg kecil, cili padi n perahan limau nipis.. pastu korang letakkan mangkuk yg berisi bhn2 ni dlm periuk nasi yg dh kering air nasi tu.. tnggula dlm 10 minit.. siapla..





 inilah biskut coklat oreo.. tp dh lupela cmne nk wat..ehek!! tgk jelah.. rmai ckp sedap.. yg bab nama tu.. mmg aku yg wat.. kirenya ala2 'ku ukir namamu di biskut rayaku'.. hahaha..



ini MEE JAWA.. Ayah aku paling suke mee jawa ni..klau g kedai mkn, dia kta xsedap.. lg sedap aku wat.. kali kedua aku wat ari tu ayh mkn bertambah2.. suke tgk ayah mkn byk kali..hehehe.. ok yg ni secara kasar je eh aku bg bahan2nya.. keledek(rebus, blend) bawang kecil n bwg putih( ditumbuk) udang kering n 3 ekor udang bsh( direbus n diblend) lengkuas 1 hiris(diblend).. cili blend( 1 senduk kecik)rempah kari daging 2 sudu..  tumis bawang td n lengkuas.. masukkan rempah dgg n cili blend.. masukkan udang2 yg diblend td..n keledek blend td.. pastu ko msukkanla hirisan daging n udang beberapa ekor.. klau pekat letak air skit.. jgn cair plak.. jgn lupe letak garam, gula merah 3 sudu, gula biasa, n serbuk perasa.. pastu hiaskan dgn tahu, limau, cili hijau, bwg grg(wat sendiri lg sedap) telur rebus n mee kuning.. jdla mee jawa..:)
mee bandung ni pun susah gk nk wat sbnrnya.. tp ble buat skali.. mak kata cm mee bandung muar yg kami slalu mkn kt bandar maharani tu.. mmg sedapppla mak kta.. bahan2nya.. bawang kecil n bawang putih( ditumbuk) cili blend 1 senduk besar, udang kering n udang basah( direbus n diblend dgn air rebusan td) kacang tanah 1 genggam(digoreng n diblend) sayur sawi, udang basah yg saiz xl, daging, telur.. mcm biasala tumis bwg n cili.. msukkan udang yg diblend dgn airnya, daging, udang, syur sawi, n kacang blend.. ni bhn penting.. gula merah, gula pasir, garam n perasa(semuanya secukup rasa).. last skali pecah telur msukkan... SIAP!!




IKAN JENAK MSK STIM... yg ni senang je.. bahan2nya halia, bawang besar, bawang putih, daun sup, taucu, lada sulah, minyak bijan n ikan jenak.. hiris bwg n halia.. separuh halia grg dulu.. lumurkan ikan dgn taucu, minyak bijan n serbuk lada sulah n garam.. pastu taburla hirisan halia n bawang dan daun sup.. kukus dlm 15 minit..




 inilah Chicken chop with black paper sos, coleslow n mushroom soup.. dr sinilah aku try wat.. mmg best.. akak la yg puji kta terbaek.. my by pun ckp lg sedap aku wat..hehehe..
http://www.myresipi.com/top/detail/12505
http://www.myresipi.com/top/detail/12504
 mushroom soup n coleslow aku wat sendiri..

coleslow: bahannya.. kobis(dipotong dadu), carrot(dihiris), susu full cream dlm setengah cawan, gula, n lemon(aku pakai limau nipis 3 biji) n mayonis 3 sudu.. kobis n carrot yg dh dipotong letak dalam mangkuk.. gaulkan dgn mayonis, susu, gula n last skali letak perahan limau td..

mushroo soup: bahan2nya.. cendawan tin, susu full cream, tepung gandum, hirisan ayam, kiub ayam, serbuk perasa, garam, air.. mula2 bancuh air dgn tepung td.. rebuskan ayam dgn air yg dibancuh tepung td.. masukkan susu, cendawan, kiub ayam, n serbuk perasa serta garam.. masak hingga pekat.. hiaskan dgn daun sup..



yg ni aku amik resepi dr sini..http://www.myresipi.com/top/detail/7517 tp gambar kt sebelah tula hasilnya yg aku wat.. hehehehe..
terima kasih pada yg memberi sokongan pada hobi aku ni.. klau ade nk tanya silakanla.. n sebarang kesulitan amat dikesali..;p

No comments: